Мартиш Олександр Юрійович
старший лейтенант, начальник лінійного відділення міліції в річпорту Кременчук
25 липня святкують своє професійне свято працівники річкової міліції. Вперше в Росії такі правоохоронні структури як річкова міліція були створені в кінці 19 століття як спеціальний орган для охорони громадського порядку на водних просторах Санкт-Петербурга.
Після Жовтневої революції 25 липня 1918 року був виданий декрет Народних Комісарів « Про створення річкової міліції» тому цю дату й прийнято вважати днем її створення. В зв»язку з декретом Народних комісарів від 03.04.1919 року вся міліція переходить на державне фінансування.
З початком Великої Вітчизняної війни з»явилась необхідність створення централізованої водної міліції. Вона була створена 27.07.1942 року – водній міліції було поставлена задача по охороні громадського порядку, боротьбою з кримінальною злочинністю та кражами соціалістичної власності на водному транспорті.
Про річкову міліцію в складі МВС України інформації не зовсім достатньо, відомо, що вона практично підпорядковувалась Управлінню транспортної міліції ГУМ МВС СРСР, але в 1957 році воднотранспортна міліція була передана із союзного в республіканське підпорядкування. Що привело до входження річкової міліції до системи місцевих УВС.
Про річкову міліції в м.Кременчук мало що відомо,співробітників які працювали безпосередньо в річковій міліції залишилось мало,зі спогадів інспектора інспекції у справах неповнолітніх майора міліції у відставці Солохи Володимира Макровича відомо, що в 1941 -1945 роках в річковій міліції м.Кременчука працював 1 співробітник, який виставлявся як постовий міліціонер. З 1946-1947 роках в річковій міліції міста Кременчука яка називалась НКВД на воді працювало вже 4 співробітники начальниками були Литвиненко М.М. , Черничко В.М.
З 1973 року було створено Українське Управління внутрішніх справ на транспорті – де були з»єднані воздух (аеропорти) залізничний та водний транспорт і з 1973 року міліцію перейменували в Лінійний відділ міліції в річковому порту Кременчук ,яка була підпорядкована Дніпровському відділу міліції на водному транспорті в м.Київ і складась з 17 співробітників разом з Лінійним пунктом міліції пристані Світловодськ ,в той час відділення мало такі транспортні засоби – мотоцикл,автомобіль «Москвич», човен «Прогрес», міліція розташована була на дерев»яному дебаркадері на річці Дніпро в районі теперішнього річкового вокзалу.
Співробітники лінійного відділення в річпорту Кременчук в 1980 році брали активну участь у охороні громадського порядку на олімпійських іграх в таких містах як Канев,Бориспіль, Сімферопль – Солоха В.М., Гончаренко В.І. Стельмащук Є.Ф. за що були особисто нагороджені міністром МВС СРСР Щолоковим іменими подарунками – за обслуговування чартерних літерних урядових літаків.
В цей же період було відмічено МВС СРСР як кращого співробітника відділення Чернова В.І. який особисто затримав особливо небезпечного злочинця, який втік з ІТК №69. Чернов В.І. передавав свій досвід співробітникам по всій Україні.
З 1973 по 1983 рік склад відділення складався вже з 23 співробітників начальником до 1986 року був майор міліції Ялисоветський А,А. З 1986 року відділення очолював майор міліції Костюк В.Ф.
Працювало лінійне відділення як на воді так і на суші за що в 1989 році було нагороджене за кращі показники в оперативно-службовой діяльності Українським УВС на транспорті МВС УРСР.
В 1986 році працівники річкової міліції брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильські АЕС із них 2 офіцери і 11 сержантів,одного з них –Конько В. вже немає в живих.
Головною задачею обслуговування на той час були пристань Адамовка Черкаської області та пристань Мишурін Ріг Дніпропетровської області відстань між ними складала близько 150 кілометрів. В день зустрічали близько 42 ракет, метеорів, теплоходів, пасажирський потік складав 3-4 тисячі чоловік за день. Займались і розкриттям злочинів – так приміром на Власівці було розукомплетовано декілька буїв – цей злочин був розкритий за добу, 2 злочинці були засуджені до 15 років позбавлення волі.
Злочини на водному транспорті виявлялось та попереджувались особовим складом відділення ,більше їх виявлялось під час переходу грузових барж по річці Дніпро. В районі Жовніно було скоєно озброєний напад на баржу , яка йшла з вантажом сільськогосподарського призначення до порту Одеси,співробітники ЛВВС в річпорту Кременчук грамотно та оперативно спрацювали та затримали озброєних грабіжників в кількості трьох чоловік.
Взагалі річкова міліція обслуговувала туристичні теплоходи по охороні громадського порядку прямо на теплоходах, збереження вантажів і інших пасажирських перевезень. Попередження браконьєрства було другорядною задачею Лінійного відділення в річковому порту Кременчук.
В 1985 році річкова міліція переїхала в приміщення нового річкового вокзалу, яке було здано в експлуатацію і в будуванні якого міністерство внутрішніх справ України, як стало відомо, приймало безпосередню участь, тобто виділяло кошти на будівництво.
В цей же час в 1986 році начальником ЛВВС в річковому порту Кременчук став підполковник міліції Черевко О.Г.
Після визнання України незалежною державою в 1995 році наказом було розформовано річкову міліції, аеропорти і підпорядковано безпосередньо обласним УВС.
Ліквідовано лінійний пункт міліції на пристані Світловодськ в зв»язку з браком коштів. З 32 співробітників річкової міліції залишилось 28 в подальшому скорочення було все більше і більше.
В 1999 році на чолі ЛВ в річпорту Кременчук став підполковник міліції Парсяк А.В. В цей же час було скорочено чергову частину,інспектора ОБЕП,інспектора КР і міліцію виселили з річкового вокзалу в зв’язку з переходом його в приватну власність.
В З 2003 по 2008 рік річкову міліцію очолював майор міліції Булін В.В.
З 2008 по 2010 рік її став очолювати майор міліції Терела С.М.
З лютого 2010 року начальником лінійного відділені в річковому порту Кременчук призначений ст.лейтенант міліції Мартиш О.Ю.
Основні завдання водної міліції:
- Забезпечення особистої безпеки громадян, захист їх прав, свобод і законних інтересів.
- Запобігання правопорушенням та їх припинення.
- Боротьба з браконьєрством.
- Охорона і забезпечення громадського порядку:
- Виявлення, розкриття і розслідування злочинів, пошук осіб, які їх учинили.
- Забезпечення безпеки судноплавства.
- Захист усіх видів власності від злочинних посягань.
- Виконання, у межах своєї компетенції, адміністративних стягнень.
- Участь у наданні соціальної та правової допомоги громадянам.
- Сприяння, у межах компетенції, державним органам, підприємствам, установам і організаціям у виконанні покладених на них законом обов’язків.
- Забезпечення дотримання законності в діяльності працівників відділення.
- Своєчасне припинення злочинів у галузі економіки та запобігання їм.
- Виявлення та документування фактів хабарництва та зловживання службовим становищем працівників держрибінспекцій та іншими посадовими особами.
- Аналіз і прогнозування криміногенних процесів на території обслуговування та своєчасне інформування про них зацікавлених органів.
- Виявлення причин і умов, які сприяють вчиненню правопорушень законодавства, та вжиття заходів до їх усунення.